Nedan kan du läsa några av
Kundberättelse: Öhlins
Öhlins är en ledande aktör inom motorsport och fordonsindustrin som specialiserar sig på avancerade dämpningslösningar för en mängd olika fordon och applikationer. De är kända för sin banbrytande teknologi och strävan efter att optimera prestanda och komfort i allt från motorcyklar och bilar till cyklar och industriella maskiner.
Kundberättelse: Kantherm
Kantherm tillverkar energieffektiva ventilationssystem med värmeåtervinning för både privat och offentlig miljö. Deras ventilationssystem är hållbara, prisvärda, har hög verkningsgrad och har sålts till närmare 25 000 nöjda kunder i Sverige och Norden. Kantherm är det enda ventilationsaggregat som klarar extrema temperaturer och har tillhandahållit det enda fungerande aggregatet på Antarktis.
Kundberättelse: Mabtech
Mabtech producerar maskiner som kan analysera provtagningar och snabbt ge exakta resultat. Deras produkter bidrar bland annat till forskning inom allergi, autoimmunitet, framtagning av vaccin och bättre diagnostisering. Med Digital Mechanics har 3D-printing ersatt produktionen av både stora delar och pyttesmå delar, som endast är några millimeter stora.
Kundberättelse: Alstom
Alstom förser Sverige och 62 andra länder med mobilitetslösningar, med allt från höghastighetståg, tunnelbanor och spårvagnar till nyckelfärdiga system, signalering och digital mobilitet. När tågens lampor skulle moderniseras, behövdes nya specialanpassade lykthus och 3D-printning blev lösningen.
Kundberättelse: Wavin
När kugghjulen på en av Wavins maskiner sprack hörde Daniel Svanholm, underhållschef på Wavin, av sig till Martin Nordqvist på Digital Mechanics. Wavin hade lyckats hålla igång maskinen med hjälp av temporära egenlösningar i form av skruv och bult, men ville ha en lösning som håller i längden.
Kundberättelse: Vitacon
Att inte kunna tömma blåsan är ett vanligt problem i vården. Med hjälp av ultraljud ser Vitacons scanner till att blåsan kan tömmas vid behov med en tillfällig kateter. Vi på Digital Mechanics har tillsammans med Vitacon designat ett bekvämt, ergonomiskt scannerhandtag, och vi tillverkar även detaljerna för serieproduktion av scannern.
Kundberättelse: Urban Sharing
Luftföroreningar är ett stort problem i många städer.
Ett effektivt sätt att minska utsläpp är olika delningssystem som minskar bilåkande och ökar cyklande. Norska Urban Sharing har utvecklat en världsledande cykeldelningsplattform, som nu rullas ut i flera av Norges största st
Kundberättelse: Scania
Att utveckla en ny serie lastbilar tar 10-15 år och kostar miljarder. Vi på Digital Mechanics är glada och stolta över att ha varit med och levererat ett hundratal prototypdetaljer till Scanias New Truck Generation som lanserades hösten 2016.
Kundberättelse: JAYS
”Vi försöker skapa bästa möjliga användarupplevelse.”
Det säger Daniel Andersson, chefsdesigner på JAYS AB i Stockholm.
Har du riktigt bra ljud i dina egna lurar? I så fall har du kanske ett par Jays. Vi på Digital Mechanics är stolta över att i snart 9 år tagit fram prototyper till Jays olika typer av prisvinnande hörlurar.
Kundberättelse: Indigo 3000R.
Hur många svenska biltillverkare finns det? Många skulle nog svara en eller kanske två. Nu finns det en tredje – vB Automotive. Och vi på Digital Mechanics är stolta att vara med i projektet.
Kundberättelse: Real Heart
Läkaren Azad Najar och hans enastående uppfinning, TAH (Total Artificial Heart), ett helt mekaniskt hjärta, är ett av Digital Mechanics första uppdrag. Vi började samarbeta redan 2007. Azads mekaniska hjärta är ett lika märkligt som fantastiskt projekt som kan komma att rädda livet på tusentals människor som lider av avancerad hjärtsvikt.
Kundberättelse: SmartShake
Mikael Bergström tränade mycket och tyckte det var onödigt krångligt att ta med sig kosttillskott i påsar och burkar till jobbet, gymmet och ut på löprundan i skogen. Det borde gå att lösa på ett enklare sätt. Kanske en shaker med plats för både vätska och kosttillskott?
”Digital Mechanics jobbade snabbt utifrån mina ritningar. 3D-utskrifter var rätt okänt 2009, de var tidigt ute med tekniken och hjälpte till med materialval och en del tekniska synpunkter för att prototypen skulle bli så lik mina ritningar som möjligt. Det tog dem bara några dagar att ta fram en prototyp. Det blev rätt direkt. SmartShake består av sju olika delar, så det krävdes precision i utskrifterna för att delarna skulle passa ihop till en fungerande produkt,” säger Mikael Bergström.
Kundberättelse: Green Cargo
Green Cargo levererar hållbara logistiklösningar över hela landet och är en viktig del av skandinaviskt näringsliv. De långa godstågen drivs med el och distribuerar varor och produkter runt i hela Europa. Loken och vagnarna är designade för att ha en lång livslängd, men när de små, kritiska komponenterna går sönder, riskerar den annars fullt funktionsdugliga enheten att tas ur bruk, repareras till höga kostnader eller skrotas. Det är där 3D-printing kommer in i bilden.
Kundberättelse: 3TEMP
3TEMP i Arvika, tillverkar kaffemaskiner för världsmarknaden med partners i 15 länder och så här långt rullar försäljningstakten på snabbt. Produkterna marknadsförs på specialkaffe-mässor runt om i världen och attraherar den mest kräsna skaran, som daMatteo i Göteborg, Löfbergs flaggskepp på Stureplan, Bonanza i Berlin och flera kända kaffebarer i New York.
”Allt måste hålla toppkvalitet i hela processen, från bönorna och rostningen, till det nybryggda kaffet i koppen på caféet. Därför jobbar vi också med de allra bästa leverantörerna för delar till våra kaffemaskiner, som nu finns runt om i världen. Det är därför vi valt Digital Mechanics”, säger Peter Larsson, projektansvarig på 3TEMP.
Kundberättelse: Göteborgs stad
Hösten 2015 behövde Stadsbyggnadskontoret i Göteborg ta fram en fysisk modell som visar hur centrala staden kommer att bebyggas de närmaste tjugo åren. Premiärvisningen skulle ske på fastighetsmässan Mipim i Cannes i mars 2016.
”Vi bestämde oss för en 3D-printad modell, istället för att göra den själva för hand”, berättar David Kiss, projektansvarig på Stadsbyggnadskontoret. ”Efter att ha haft kontakt med några tänkbara leverantörer valde vi Digital Mechanics i Västerås. Samarbetet har fungerat väldigt smidigt och bra.”
”Intresset är väldigt stort”, säger David. ”Många besökare blir stående rätt länge inför modellen och vill se hur Göteborg kommer att se ut om tjugo år, även om de kommer till oss i helt andra ärenden.”