För att kunna använda denna sida fullt ut måste du godkänna att vi använder cookies. Du kan läsa mer om våra cookies i följande länk: Om cookies

Jag godkänner

Kundberättelse: Urban Sharing

Digital Mechanics och Urban Sharing får norrmännen att cykla

Luftföroreningar är ett stort problem i många städer.
Ett effektivt sätt att minska utsläpp är olika delningssystem som minskar bilåkande och ökar cyklande. Norska Urban Sharing har utvecklat en världsledande cykeldelningsplattform, som nu rullas ut i flera av Norges största städer. Stolt utvecklingspartner är Digital Mechanics i Västerås.

Urban Sharing och Oslo Bysykkel

2016 tog Urban Sharing över driften av Oslo Bysykkel på uppdrag av Clear Channel Norway. Med ett genomsnitt på 9,8 cykelturer per dag är Oslo Bysykkel nu ett av världens effektivaste cykeldelningssystem.


– Vi fick kontakt med Anders Hansen på Urban Sharing i november 2017, när de just hade utvecklat sin första version av ett nytt högteknologiskt cykellås. Urban Sharing behövde snabbt komma igång med produktion och få ut cyklar och lås till sina kunder, säger Anders Sjöberg, försäljningschef på Digital Mechanics.

Samarbetet började med att Digital Mechanics tog fram de första plastdetaljerna med hjälp av 3D-printning. En kort tid senare blev man även ombedda att räkna på hela mekanikenheten med plåtdetaljer och mekaniska komponenter. Det ledde i sin tur till att Digital Mechanics fick en komplett order på de första produktions- prototyperna av 3D-printade plasthus och mekanikenheter till låsen.
– Urban Sharing var nöjda med våra insatser. Nästa steg blev att vi tog fram verk- tyg för plastdetaljerna och även tittade på att montera kompletta mekanikenheter till den första riktiga produktionsserien. Vi löste det med att använda 3D-printade fixturer som både kontrollerade att detaljerna var rätt bearbetade och sparade tid vid monteringen med full kontroll. Nu ser vi fram emot att få vara med när Urban Sharing tittar på nästa generation lås, fortsätter Anders Sjöberg.

För två år sedan tog Urban Sharing över driften av cykeldelningstjänsten Oslo Bysykkel.
– Vårt främsta mål är att förbättra rörligheten i växande stadsområden. Cykeldelning är ett av de absolut effektivaste sätten att minska trafikstockningar, lindra trycket från trång kollektivtrafik och förbättra luften och livskvaliteten för stadsborna, säger Anders Hansen på Urban Sharing.
– När vi utvecklade vårt nya system, behövde vi snabbt ta fram detaljer och prototyper till nya mekaniska och elektroniska cykellås. Vi fick kontakt med Digital Mechanics via en av våra utvecklingspartners och testade dem på ett första litet projekt, som snabbt utökades med flera uppdrag. Nu har vi jobbat ihop ett halvår. Digital Mechanics har levererat 3D-printade delar i metall och plast till våra cykellås och hjälpt oss att ta fram en första serie på 600 lås.

Nytt system rullas ut under året

Efter två års verksamhet i Oslo har Urban Sharing nu utvecklat helt nya cyklar, lås, cykelställ och parkeringsanordningar för sin egen cykeldelningsplattform, ett system som gör att hela flödet i cykeldelningen kommer att fungera väldigt bra för såväl Urban Sharing som de deltagande städerna och cyklisterna.

– För att ett delningssystem ska fungera måste det vara enkelt och användarvänligt för cyklisterna, för oss och för de städer som är våra kunder. Vi har cirka trettio anställda som utvecklar både hård- och mjukvara. Cyklarna i det nya systemet har väldigt hög kvalitet. De är lätta, stabila och behöver väldigt lite underhåll. En bättre cykelupplevelse helt enkelt. I första versionen av systemet var Oslo stad vår kund. Nu har vi utvecklat vårt eget system, som kommer att installeras i Trondheim, Bergen och skotska Edinburgh under 2018, berättar Anders Hansen.

Med Urban Sharings app ser cyklisterna i sina telefoner var det finns lediga cyklar. I cykellåsen finns mekanik och elektronik som styrs via appen. Cyklisten låser upp en ledig cykel med sin telefon och låser den när man inte behöver den längre. Loggen visar vem som använder cykeln och som därmed är ansvarig tills man låser den igen, så att den blir ledig för nästa användare.

Anders Hansen tycker att samarbetet med Digital Mechanics fungerar väldigt bra.

– Kommunikationen är enkel, tydlig och snabb, och Digital Mechanics levererar alltid det de lovar. Arbetet har varit så tidspressat att vi faktiskt inte har haft tid att träffas än. Men det har fungerat utmärkt via nätet och telefon. Nu ska vi bör- ja titta på nya projekt och äntligen träffa Digital Mechanics på riktigt och diskutera de nya idéerna. Det ser jag fram emot, avslutar han.

Fakta Digital Mechanics

Grundat: 1 september 2005
Finns i: Västerås
Verksamhet: Ett av Skandinaviens ledande företag inom smart digital 3D-produktion.
Nuvarande ägare: Fredrik Finnberg och Anders Sjöberg
Antal anställda: 8 (2017) Omsättning: ca 26,5 miljoner SEK (2017)